חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם העסק שלכם מוכן לרגולציה החדשה?

במסגרת המאבק בהון השחור, ב-1 באפריל תיכנס לתוקף תקנה חדשה שלפיה כל עסקה בהיקף של 25 אלף שקל ומעלה תדווח מיידית באמצעות התחברות למערכת מקוונת של רשות המסים וקבלת אישור על החשבונית. היערכות מוקדמת למודל החדש היא קריטית כדי להבטיח את עמידתו של העסק בהוראות הרגולציה ולהבטיח התנהלות פיננסית נכונה

אסף אברהמי

בחודשים הקרובים צפויה להיכנס לתוקף רגולציה חדשה בשם "מודל חשבוניות ישראל", שתשפיע באופן ניכר על חברות, ארגונים ועוסקים מורשים. מדובר בדרישה לקבל את אישור רשות המסים לכל חשבונית מס המועברת בין עסקים בהיקף של 25,000 שקל ומעלה בשלב ראשון, ובהמשך – באופן הדרגתי, עד לשנת 2028 – על כל חשבונית מעל 5,000 שקל. זאת, באמצעות התחברות למערכת מקוונת של רשות המסים וקבלת מספר הקצאה המהווה אישור של החשבונית. אם לא התקבל אישור, לא ניתן יהיה לקזז מע"מ (הידוע גם כמס תשומות) בגין אותה חשבונית, וכתוצאה מכך חבות המס הכוללת של העסק צפויה לגדול.

הרגולציה החדשה נועדה להילחם בחשבונית הפיקטיביות. מדובר בתופעה רחבת היקף, שהנזק שלה לקופת המדינה נאמד לפי רשות המסים בכ-6 מיליארדי שקל בשנה. חשבונית פיקטיבית היא חשבונית שהעוסק מוציא בגין שירות שלא באמת סיפק – והוא גם לא מדווח על סכום החשבונית כהכנסה החייבת במס. מנגד, העסק שקיבל לידיו את החשבונית מדווח על התשלום שכביכול העביר לספק על מנת לנכות את הסכום כהוצאה מוכרת מהכנסתו החייבת במס. בנוסף, מקבל החשבונית משתמש בחשבונית הפיקטיבית כדי לקזז את סכום המע"מ הנקוב בה מתשלום המע"מ שהוא נדרש לשלם – ובכך מקטין את חבות המס שלו באופן מלאכותי. התוצאה היא כאמור נזק אדיר למשק הישראלי. חלק מהתרמיות כבר נמנעות עם השקת הרגולציה לדו"ח מע"מ מקוון 874, שהושק לפני מספר שנים, אולם רגולציה זו לא סגרה את כל הפרצות.

הדרישה לקבלת אישור מקוון לכל חשבונית מעל לסכום מסוים היא חלק מהמאבק הנמשך של רשויות המס בהון השחור. לפי הערכות ה-OECD, היקף ההון השחור בישראל מגיע לכ-20% מהתוצר – כלומר מאות מיליארדי שקלים בשנה. לנוכח מציאות זו, אין פלא שהתוכנית המקורית של רשות המסים היתה לחייב אישור עבור חשבונית מסכום של 5,000 שקל. הדרישה הוקלה משמעותית בעקבות לחץ שהפעילה ועדת הכספים של הכנסת, ומחשש לעומס רגולטורי כבד מדי על עסקים. בסופו של דבר נקבע בחוק, כי הרגולציה תחול באופן הדרגתי: בשנה הראשונה (החל מאפריל 2024) על חשבוניות בסכום של 25,000 שקל ומעלה, בשנה השנייה על סכום של 18,000 שקל, ובשלוש השנים שלאחר מכן ימשיכו לרדת הסכומים מדי שנה עד שיגיעו ל-5,000 שקל ב-2028.

בשנה הראשונה תחול הרגולציה במתכונת נסיונית (פיילוט) כך שעסק המוציא חשבונית בגובה 25,000 שקל ומעלה יידרש אמנם לקבל אישור ומספר הקצאה עבורה, אך הפרת הדרישה לא תגרור סנקציה (כמו איסור לקזז מע"מ). בנוסף, אם לא הוקצה מספר אישור לחשבונית בגלל תקלה במערכת המחשוב של רשות המסים, ניתן יהיה לקזז מע"מ מאותה חשבונית. הפיילוט עשוי להיות מוארך בשנה נוספת, לפי החלטתו של שר האוצר ובאישור ועדת הכספים, ובכל מקרה החוק כולו יהיה במעמד של הוראת שעה זמנית במהלך חמש השנים הקרובות. לאחר מכן תחליט הכנסת אם להעביר חקיקה חדשה בנושא. גם אם זה נשמע מלחיץ החדשות הטובות הן שהיום תוכנה ומערכות מתקדמות (כמו חשבשבת ) יודעות לתת מענה שלם-מהקצה אל הקצה. בחשבשבת למשל מערכות התוכנה יכולות לבצע את התהליך "מאחורי הקלעים" ובאופן אוטומטי.

כניסת החוק לתוקף נקבעה, כאמור, ל-1 באפריל לאחר שבמקור תוכננה כבר מינואר אך נדחתה בגלל במלחמה. רשות המסים מעודדת עוסקים להתחבר כבר כעת למערכת המקוונת ולקבל מספרי הקצאה לחשבוניות. הרשות אף מציעה לצורך כך תמריץ, ולפיו עסקים שיפעלו כבר כעת לפי החוק החדש ייהנו מטיפול מהיר יותר וקיזוז המע"מ שלהם יזורז. רשות המסים ראויה לקרדיט על המקצועיות שבה היא מובילה מזה מספר שנים את המהלך החשוב והמורכב הזה.


הרגולציה החדשה צפויה להשפיע בקרוב על שיטת ניהול הספרים של רבבות עסקים בישראל. כבר עכשיו, תוכנות חכמות לניהול משאבי הארגון (ERP) מתאימות את עצמן באופן אוטומטי, ומאחורי הקלעים, לעבודה מול המערכת המקוונת של רשות המסים, ובכך מאפשרות לחברות ולארגונים ליישם בהצלחה את הרגולציה החדשה. כדי לתאר כיצד בדיוק זה עובד, נערך ב-24 בינואר כנס מקצועי מיוחד של חשבשבת בהשתתפות מומחים בתחום כדי לספק מידע עדכני, הסברים מפורטים וטיפים מעשיים לעסקים כיצד להיערך. בכנס התארחו מנהל רשות המיסים עו"ד שי אהרונוביץ, נשיא לשכת רואי החשבון רו"ח חן שרייבר ומנהל שע"מ אריה רימיני.

המאבק בהון השחור הוא מבורך, אך היערכות מוקדמת למודל חשבוניות ישראל היא קריטית כדי להבטיח את עמידתו של העסק בהוראות הרגולציה וכדי להבטיח התנהלות פיננסית נכונה, במיוחד בימים אלה של משבר כלכלי.