חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הפתרון הטכנולוגי למצוקת החברות והארגונים במלחמה

הטכנולוגיה, שהייתה ונותרה מקור הגאווה של המשק הישראלי, יכולה לסייע כעת גם לבעלי העסקים הקטנים והבינוניים לפעול בכוחות עצמם כדי להיחלץ מהמשבר ● כיצד?

אסף אברהמי

העסקים הקטנים והבינוניים הם אלה שספגו את המכה הקשה ביותר עקב צניחת הפעילות הכלכלית במשק בכ-50% עקב המלחמה. הרוב המכריע של העסקים בישראל נמנים על המגזר הזה, וביחד הם מייצרים 62% מהתוצר העסקי במשק. חשוב לזכור שנתח זה כולל עסקים עם מחזורים של עשרות ומאות מיליוני שקלים בשנה שנפגעו באופן קשה. רבים מהעסקים שבקווי העימות בדרום ובצפון חדלו כליל מלפעול עוד ב-7.10, ואחרים נאלצו להשבית את פעילותם עקב המשבר הכלכלי הנלווה למלחמה. למעשה, המלחמה תפסה את העסקים שלנו במצב שבו הם סובלים מחולשה שהחלה עוד קודם לכן בגלל העלייה בריבית ובאינפלציה, בגלל השפעותיה של ההאטה בכלכלה העולמית, וכמובן בגלל חוסר הוודאות סביב הרפורמה המשפטית.

אמנם, המדינה מציעה מסלולי פיצוי לעסקים שנפגעו במלחמה, אך כפי שחשף הדיון בכנסת – המסלולים האלה מתקשים לספק מענה מיטבי לכולם. זאת, ככל הנראה בגלל שילוב בין בעיות בירוקרטיות לבין מדיניות מחמירה מדי בכל הנוגע לתנאי הזכאות למענקים. החדשות הטובות הן, שיש מה לעשות. הטכנולוגיה, שהייתה ונותרה מקור הגאווה של המשק הישראלי, יכולה לסייע כעת גם לבעלי העסקים הקטנים והבינוניים לפעול בכוחות עצמם כדי להיחלץ מהמשבר.

המפתח – במערכות ה-ERP
המפתח מצוי במערכות הטכנולוגיות, שהפכו רווחות בשנים האחרונות, לתכנון משאבי הארגון (Enterprise Resource Planning או ERP). מדובר במערכת חכמה, המאפשרת לנהל ביעילות ובאמצעות ממשק אחד ויחיד את כלל המידע והנתונים של העסק בכל תחומי הפעילות העסקית – החל מתפעול ולוגיסטיקה, דרך כספים וכח אדם, וכלה בשיווק. כך יכול בעל העסק לקבל תמונת מצב מדויקת ומקיפה לגבי המתרחש בחברה, ולקבל החלטות מושכלות לגבי תהליכי ניהול והתייעלות. ה-ERP לא רק מאפשרת לכל היחידות בעסק לדבר זו עם זו בקלות אלא גם חוסכת עלויות, שכן הטמעתה בארגון עולה כיום פחות מהתקנת מערכות נפרדות עבור כל יחידה עסקית.

לדוגמה, שימוש ב-ERP מאפשר לעסקים קטנים ובינוניים לאמץ DNA של חברת היי-טק ולעבור טרנספורמציה דיגיטלית. זאת, מכיוון שהמערכת מצליחה לזהות, למדוד ולנתח דפוסים החוזרים על עצמם בהתנהלות השוטפת של העסק, ובכך הופכת ל-"טייס המשנה", העובד בצמוד לבעלים או למנכ"ל ומסייע להם לקבל החלטות מבוססות דאטה ונתונים מדי יום. דוגמה נוספת נוגעת למלאי. אפליקציות הזמינות כיום בכל סמארטפון או טאבלט יכולות להתממשק עם ה-ERP כדי לייעל את ספירת המלאי וניהולו. המערכת החכמה מזהה אילו פריטים חסרים במלאי, ולגבי אילו פריטים ירד הביקוש בעקבות שינויים בתמהיל הלקוחות או בסוגי ההזמנות. כך אפשר להחליט אילו פריטים להזמין כעת ואילו למכור או להוציא מהמחסנים. התוצאה עשויה להיות חסכון דרמטי בעלויות.

יתרון נוסף בהטמעת ERP נוגע לאוטומציה. למעשה, המערכת מחליפה חלק ניכר מהשיטות המסורתיות לטובת תהליכים אוטומטיים מבוססי רובוט. זה נשמע אולי מרחיק לכת, אבל זה נגיש וניתן ליישום בקלות יחסית, כך שכל בסיס המידע והנתונים לצורך ניהול הפרויקטים – לרבות הייצור והעלויות – הופך להיות יעיל יותר ונותן מענה טוב יותר ללקוחות. ואם כבר מדברים על לקוחות, ניתוח המידע של ה-ERP תורם לזיהוי בזמן אמת של אותם לקוחות העלולים לסיים בקרוב את התקשרותם עם העסק ושל לקוחות עם מוסר תשלומים בעייתי, העלול לייצר בעיות תזרימיות. מדובר במידע קריטי לשמירה על החוסן הפיננסי של העסק, במיוחד בימים אלה.

בנוסף, מערכות אלה כוללות שכבת BI לבינה עסקית שמנגישה למנהלים ומקבלי החלטות תובנות עסקיות בזמן אמת ומשפרת את ביצועי הארגון.

מצוקת העסקים הקטנים והבינוניים צפויה ללוות אותנו תקופה ארוכה. גם ביום שאחרי המלחמה, יידרשו זמן ומשאבים – כולל סיוע מהמדינה – כדי שהמגזר החשוב הזה יעמוד שוב על הרגליים. אבל עד שזה יקרה, בעלי העסקים שישכילו לרתום לטובתם את הטכנולוגיה עשויים לצלוח בשלום את המשבר.

הפתרון הטכנולוגי למצוקת החברות והארגונים במלחמה