חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חמש טעויות נפוצות של מנהלים ותיקים – וכיצד להימנע מהן

למנהלים ותיקים יש ערך שלא יסולא בפז בדמות היכרות רחבה עם שלל מצבים ובעיות, אבל הסכנה היא קיבעון מחשבתי. האצלת סמכויות למנהלים צעירים ושיתופם בהחלטות יעשו רק טוב לעסק

אסף אברהמי

"אין חכם כבעל ניסיון" אומר הפתגם הידוע, שמקורו עוד בימי הביניים. הפתגם תקף כמובן גם במגזר העסקי, שם לניסיון שנצבר לאורך שנים כמעט ואין תחליף. עם זאת, מנהלים עתירי ותק וניסיון לוקים לא אחת בטעויות הנובעות דווקא מאותם ותק וניסיון. בתקופה של משבר כלכלי, כמו זו שבה אנחנו מצויים כעת, טעויות אלה עלולות לגבות מחיר כבד מהעסק. אז הנה חמש הטעויות הנפוצות ביותר שעושים מנהלים ותיקים – וכיצד ניתן להימנע מהן.

1. במקום לפחד משינוי, לחבק אותו: מנהלים ותיקים נוטים להירתע משינויים ומעדיפים לדבוק בשיטות העבודה המסורתיות. בין אם הפחד הוא משינוי המוצרים והשירותים שמספקת החברה, מהטמעת טכנולוגיה או מעריכת תזוזות בכוח האדם – לעתים קרובות המעמד והגיל גורמים למנהלים ותיקים להעדיף את הקיים ואת שימור הסטטוס-קוו. זו עלולה להיות בעיה, ואפילו קשה, אשר תשאיר את העסק מאחור אם לא ידע להתאים את עצמו ולתת מענה במהירות לשינויים שסביבו. ולכן, מנהלים ותיקים חייבים ללמד את עצמם פתיחות. עליהם לפתח יכולת הקשבה לרעיונות חדשים כדי להוביל בעצמם או להאציל סמכויות לאחרים שיאפשרו לעסק להשתנות עם הזמנים.

2. במקום להתרפק על העבר, להתמקד בהווה ובעתיד: אין כמו מנהלים ותיקים כדי להרעיף מהידע ומהזיכרון הארגוני שלהם. כולנו מכירים את המנהל או המנהלת, שבמהלך פגישות עבודה מפליגים בסיפורי הצלחה על העסקה המדהימה שפעם סגרו בניגוד לכל הסיכויים, ואיך היא הזניקה את העסק קדימה. והם צודקים, זו באמת הייתה עסקה מדהימה. אבל היא הסתיימה. מזמן. וההתרפקות על הישגי העבר עלולה לחסום את הדרך בפני מימוש הזדמנויות חדשות. העסקה הבאה עשויה להגיע ממקום אחר לגמרי, ולחייב את הארגון להיערכות שונה. מכאן, שעל מנהלים ותיקים לשאול את עצמם מדי בוקר באיזו מידה הם מביטים בעיקר קדימה, ולא אל העבר.

3. במקום לחשוש מהדור הבא, לטפח מנהלות ומנהלים צעירים: הניסיון רב השנים גורם לעתים למנהלים ותיקים לחשוב שהם ורק הם חייבים להמשיך ולהוביל את העסק. הפחד מטיפוח עתודה ניהולית, מקידום מנהלות ומנהלים העלולים לאיים על המנכ"ל הוותיק, ומהעברת השרביט לדור הבא – הפחד הזה מכתיב לעתים קרובות מדי את התנהלותם של מנהלים ותיקים. ואיך לא? מדובר בנטייה אנושית טבעית, החומר שממנו עשויים לא רק יחסים אלא גם ספרים, סרטים וסדרות למכביר. אבל מנהל טוב, המחויב באמת ובתמים להצלחת העסק, ולא רק לטיפוח האגו, חייב ללמוד להתגבר על כך. בניית תשתית ניהולית צעירה היא המפתח להמשך הצמיחה בסביבה תחרותית ומאתגרת, ולכך שהעסק ידע להתאים את עצמו לאתגרי השנים הבאות.

4. במקום מיקרו-ניהול, להאציל סמכויות ולתת אמון בעובדים: הבטחון העצמי הגבוה בקרב מנהלים ותיקים גורם להם לעתים לשקוע במיקרו-ניהול ולהתעקש להיות מעורבים בפרטי הפרטים של כל משימה וכל פרויקט, קטנים כגדולים. זו שגיאה קשה, המייצרת ניהול מסורבל ולא יעיל, ובעיקר משדרת לעובדים חוסר אמון ביכולותיהם. התוצאה עלולה להיות הרסנית לכל ארגון, ובמיוחד למוטיבציה של עובדים מוכשרים להישאר ולגדול בו לאורך זמן. ולכן, מנהלים ותיקים חייבים לתת אמון בכפופים להם – גם אם זה אומר לקבל עזרה כדי ללמוד לשחרר, להתמקד בקביעת יעדים ובקבלת החלטות ברמת המקרו, ולבטוח באחרים שידעו לנהל ולהתמודד עם השוטף לא פחות טוב מהם.

5. במקום לספר לעצמך שכבר ראית הכל, לתת לסביבה ללמד ולהפתיע אותך: זה נכון, מנהלים ותיקים מביאים ערך שלא יסולא בפז בדמות היכרות רחבה יותר מרוב האחרים עם שלל מצבים ובעיות. אבל הדרך הבטוחה לבצע השמדת ערך, ומהר, היא לשכנע את עצמך שאין לך צורך ללמוד דברים חדשים. כך בדיוק יוצרים קיבעון מחשבתי וקופאים על השמרים. המסקנה: במקום להסתובב עם שכנוע עמוק שאתם יודעים הכל, תנו לקולגות שסביבכם, למנהלות ולמנהלים הצעירים מכם, לשתף אתכם בידע שלהם, במיומנויות שרכשו ובבדרך שבה הם תופסים את העסק (ואת העולם). תנו לעצמכם ללמוד מאחרים ואפילו להיות מופתעים, דווקא אם כבר הייתם בטוחים שאי אפשר להפתיע אתכם. הנכונות הזו ללמוד תטיב לא רק עם העסק אלא גם עם האיכויות שלכם כמנהלים.

חמש טעויות נפוצות של מנהלים ותיקים – וכיצד להימנע מהן