חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כך תיערכו להפעלה מחדש של העסק אחרי המלחמה

פתיחה מחדש של עסקים שנפגעו במלחמה חשובה לעסק ולמשק כולו. כדי להבטיח קאמבק עסקי מוצלח יש לבצע את ההתאמות הנדרשות בהיבט העסקי, התפעולי, והמסחרי וגם מבחינת כוח האדם

אסף אברהמי

היקפי הפעילות במשק ממשיכים להיות נמוכים מהממוצע. על פי נתוני חברת שב"א, היקפי הפעילות בדרום נמצאים בעלייה אך עדיין נמוכים בשבוע האחרון ב-25% מהממוצע. בצפון, היקפי הפעילות בירידה ובשבוע האחרון הגיעו לכ-75% מתחת לממוצע. גם במרכז (תל אביב) היקפי הפעילות לא חזרו לנורמה ונמצאים כ-20% מתחת לממוצע.

למרות הנתונים האלה ברור לכולם כי החזית הכלכלית קריטית במלחמה הנוכחית. בזמן שאלפי עסקים נקלעו לקשיים עד כדי שיתוק הפעילות, ורבים אף נאלצו לסגור את שעריהם, באחרונה החלו מנהלים ובעלי עסקים לחשוב כיצד יפעילו מחדש את העסק מיד כשהמצב יאפשר זאת. התנעה מחדש היא כמובן מהלך מבורך הן לעסק והן למשק הישראלי כולו, אך היא דומה במידה רבה לפתיחה של עסק חדש, כמעט מאפס, ועל כן מחייבת היערכות. הנה המהלכים המרכזיים שאותם יש לתכנן מבעוד מועד:

1. בניית תוכנית עסקית: כמו בכל עסק חדש, היציאה לדרך בהפעלה מחדש של עסק החוזר לפעילות מחייבת גיבוש תוכנית עסקית מפורטת. תוכנית כזו צריכה לתכנן קדימה שנה אחת לפחות, ולכלול תחזית הכנסות ותחזית הוצאות, כמו גם זיהוי של מקורות מימון אפשריים, אם הם נדרשים.

2. התאמה למסלולי הפיצוי מהמדינה: בעקבות המלחמה, המדינה מציעה מספר מסלולים לקבלת מענקים, הטבות ופיצויים בגין אובדן הכנסות לעסקים, ובהתאם לקריטריונים שנקבעו בתקנות. יש לקחת בחשבון, כי פתיחה מחדש של עסק שקיבל פיצוי צפויה לשנות את עמידתו בתנאי הזכאות, ולהביא להפחתת הסכומים שיוכל לקבל מהמדינה. מכאן, שמומלץ לתכנן מהו העיתוי המתאים ביותר לפתיחה מחדש של העסק כך שניתן יהיה למקסם את תקופת הפיצוי ואת היקפו בהתאם לתנאי המסלול ולשיקולי עלות-תועלת.

3. מיפוי הלקוחות: טרם ההפעלה מחדש של העסק, יש ליצור קשר עם כל אחד מהלקוחות שעבדו איתנו ערב המלחמה ולבדוק מהו הסטטוס הנוכחי שלהם. ספציפית, יש לבחון עבור כל לקוח האם חזר בעצמו לפעילות או מתי מתכנן לחזור, מהם צורכי הלקוח בנקודת הזמן הנוכחית, והאם קיבל מענה מבית עסק אחר בזמן שהעסק שלנו הושבת מפעילות. על סמך המיפוי הזה, עלינו לוודא כי העסק שלנו מסוגל מבחינה תפעולית וכלכלית לתת מענה מלא ללקוחות הממשיכים איתנו.

4. מחקר שוק לגבי מתחרים ותמחור: בדיוק כמו בהשקה של עסק חדש, כך גם כעת יש לבצע סקירה מקיפה של הסביבה העסקית בה פועל העסק. עלינו לקבל תמונה עדכנית ומפורטת ככל הניתן לגבי זהות המתחרים של העסק, מי מהם הוסיף לפעול במלחמה, מי אולי התחזק, מי נחלש, ומי חלילה נאלץ לסגור את פעילותו. כמו כן יש לבדוק כיצד השפיעה המלחמה על המחירים שמציע העסק ללקוחותיו, באיזו מידה הם עלו או ירדו בעקבות המצב, ובהתאם לכך לעדכן את מדיניות התמחור.

5. סטטוס ספקים: בדומה למיפוי הלקוחות, יש לבצע עדכון סטטוס של הספקים שמהם אנחנו מקבלים את הסחורות, המוצרים והשירותים שמאפשרים לנו למכור ללקוחות שלנו. בנוסף לזיהוי המצב העדכני של הספקים – קרי, מי מהם מוסיף לפעול ובאיזה היקף ומי מהם צמצם או סגר פעילות – יש לבחון מהן החלופות הזמינות עבורנו לספקים אחרים. זאת, כדי להבטיח שעם התנעת העסק מחדש, יעמוד לרשותנו ספק שיוכל לתת מענה מיטבי הן מבחינת היקף השירות והן מבחינת המחיר.

6. מצב העובדים: הבדיקה הנדרשת לגבי סטטוס העובדים היא חיונית לא פחות, ומורכבת עוד יותר. כידוע, העובדים הם שמאפשרים את פעילות העסק ואת הצלחתו, והפעלתו מחדש עשויה לפגוש אותם במצבים רגישים במיוחד. מכאן, שיש לבדוק מי מקרב העובדים נפגע בעצמו או במעגל הקרוב שלו במלחמה, מי נאלץ להתפנות מביתו ושוהה כעת באתר חלופי, מי מקרב העובדים שגויסו למילואים כבר השתחרר או מתי צפוי להשתחרר, ולמי מהם ישנו בן או בת זוג שעדיין מגויסים ועד מתי. מהמידע שיתקבל יש לחלץ את מצבת כוח האדם הריאלית של העסק ביום שאחרי, ובמידת הצורך להיערך לגיוס עובדים או לביצוע התאמות בהיקף השירות שיוכל העסק שלנו לספק.

7. ניהול המלאי: עבור אותם עסקים המנהלים מלאי, הפתיחה מחדש מחייבת לבדוק את היקפי המלאי שנותרו זמינים ומהו הצפי לביקושים מצד הלקוחות. בהתאם לכך, יש לתכנן את רענון המלאים לקראת ההתנעה, כולל ביצוע הזמנות רכש ככל שיידרשו כאלה לצורך מתן מענה ללקוחות.

8. מימון לתקופת ההתנעה: בהתאם לתוכנית העסקית שהכנו, ואשר בה התייחסנו גם למקורות המימון האפשריים של העסק, יש לבחון נקודתית את שלב הפתיחה מחדש בתקופה הקרובה. בהקשר זה, יש לבדוק את תחזית המזומנים הצפויה לעסק עם פתיחתו, ובהתאם לכך לשקול האם נדרש מימון ייעודי לתקופת הביניים – מרגע הפתיחה מחדש ועד לעמידת העסק על הרגליים.

לסיכום, פתיחה מחדש של עסקים שנפגעו במלחמה היא בבחינת חדשות טובות. אך כדי שזה יעבוד, יש להיערך לכך מראש כאילו היה מדובר בפתיחת עסק חדש, ולבצע את ההתאמות הנדרשות בהיבט העסקי, התפעולי, המסחרי והמימוני, כמו גם בהיבט כוח האדם. כך נבטיח קאמבק עסקי מוצלח.

כך תיערכו להפעלה מחדש של העסק אחרי המלחמה